Meditation, Medicinsk yoga och Mindfulness

I tystnad och stillhet övar vi oss i att hitta balans mellan vårt yttre och vårt inre. Meditation, yoga och mindfulness är olika typer av tillvägagångssätt som kan användas för att hitta sitt lugn.

I meditation introducerar meditationsledaren en text eller bön som leder in i vår gemensamma tystnad. Har du aldrig prövat att meditera förut så är du välkommen till en introduktion som hjälper dig att hitta en sittställning och andningsteknik som fungerar för dig.

Läs gärna “Hitta ditt inre lugn” med två enkla andningsövningar som vår medicinsk yoga- och mindfulnessledare guidar dig igenom!

"Närvaro, med hela sitt jag, är en ständig övning! När vi sitter stilla och tysta kommer tankarna. Om och om igen kan vi släppa och lämna tankarna och återföra oss till här och nu genom att koncentrera oss på och samtidigt vila i vår andning och vår kropp.
Om och om igen."

Öppen meditation

Tisdagar och torsdagar kl 13.30-13.45 i samarbete med Södertörns högskolebibliotek.

Stunden inleds med en enkel avslappning, följt av ett ord att meditera över och tio minuters tyst meditation.

Välkommen att prova om det kan vara något för dig!

Meditationen leds av studentpastor Elisabet Ravelojaona.

Mindfulness

En stunds mindfulness kan ge ett inre lugn som varar hela veckan. Mindfulness handlar om att du fokuserar på att vara medveten om dig själv och det som finns i just denna stund, i nuet. Vi kommer att sitta i kyrkbänkarna och arbeta med olika rörelser och andningsövningar. Den som deltar behöver inte byta om eller ha några speciella kläder.

Måndagar kl 12.15-12.45 i Kyrksalen bredvid Engelbrektskyrkan på Östermalmsgatan 20F.

Ingen avgift, ingen anmälan. Välkommen!

Övningarna leds av Anna-Karin Wiknertz.

medicinsk yoga

Medicinsk yoga är en lugn och djupverkande yogaform där andningen är central. Mjuka kroppsövningar och effektiva andningsövningar varvas med koncentrationsteknik och avslappning. Övningarna görs på stol eller matta. Tillgängligt för alla, ingen avgift, ingen anmälan. Välkommen!

Måndagar kl 17.00 i Engelbrektskyrkan eller kl 19.00 i Hjorthagskyrkan.

Övningarna leds av Anna-Karin Wiknertz, IMY Mediyoga-instruktör.